2015. december 14., hétfő

Hogyan lesz ugyanolyan a mézeskalács, mint gyermekkoromban?

Mióta az eszemet tudom, anyukámmal minden évben készítünk mézeskalácsot. Minden évben karácsony előtt kb. 2 héttel előkerült a jól bevált recept, a kis szaggatóformák, bekapcsoltuk a kedvenc karácsonyi lemezünk és nagy izgalommal kezdtük a gyúrást, hogy vajon olyan jó lesz-e idén is, mint tavaly.

Idén már másodjára készítem a saját konyhámban, anyukámmal telefonos távkapcsolatban. Ez így néz ki: recept pipa, hozzávalók pipa, alapanyag összekeverés pipa, liszt bele pipa. Jön a gyúrás, könyökig ragad, férj fogja a tálat, én két kézzel benne, férj  másik kézzel tartja a telefont, kétségbeesett telefon anyának. Megnyugtat, ez így tökéletes, holnapra összeáll! Épp úgy csinálok, mintha még sose csináltam volna, na de egy év hosszú idő, nincs mit tenni, elfelejtem.
Másnapra tényleg összeáll. Karácsonyi zene be, nyújtó deszka elő, liszt elő, zsírpapír helyén, sütő meleg. Én szaggatok, férj keni tojással és díszít. Férj félúton feladja (ilyenek a férfiak), én meg kapkodva befejezem, mert gyorsan sül. Ez után boldogan megállapítjuk, hogy ez bizony ugyan olyan, mint tavaly, ugyanolyan, mint gyermekkoromban.

Hozzávalók:
1 ek vaj, 5 ek méz, 20 dkg porcukor, 3 egész tojás + 1 sárgája, 1/2 tk szódabikarbóna, 1 tk karácsonyi fűszerkeverék, 1/2 tk fahéj extrába, 50 dkg liszt.
Az alapanyagot összegyúrtam, majd egy éjszakán át hűtőben pihentettem. Másnap lisztezett deszkán kinyújtottam 2-3 mm vastagra. Sütőpapírral bélelt tepsibe raktam, majd 1 felhabosított tojással megkentem és francia drazséval, dióval díszítettem. Előmelegített sütőben 180 °C-on 10-12 perc alatt szép arany barnára sül.

Extra tipp:
  • Nem kell megijedni, tényleg nagyon ragad, de másnapra összeáll.
  • A hűtőből kb. csak a harmadát érdemes kivenni, a többi maradjon hűtőben, hogy ne olvadjon meg.
  • Karácsonyi fűszerkeverék: 2 ek fahéj, 1 ek őrölt gyömbér, 1/2 ek őrölt szagfűszeg, 1/4 tk őrölt szegfűbors, 1/2 kk őrölt szerecsondió, 1/4 kk só. Ez sokáig eláll, mehet kakaóba, kávéba, süteményekbe. Már kora ősszel ezzel kezdem a karácsonyi hangolódást.

Igyekszem saját hagyományokat teremteni, régieket átvenni és újakat találni. Azt hiszem kezdetnek ez a recept tökélete. Ti szoktatok mézeskalácsot sütni?


Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése